Vastaanotto Saimaanharjulla ja kotikäynnit  Lappeenrannan ja Taipalsaaren alueella

Fysioterapia Lappeenranta ja Taipalsaari

Faskiamanipulaatio (Stecco)

Faskiamanipulaation tavoitteena on palauttaa lihaksen päällä olevan syvän tai pinnallisen faskian (peitinkalvo) liukuminen suhteessa lihakseen. Faskian tehtävä on välittää lihasten tuottamia voimia eteenpäin liikeketjussa sekä välittää aivoille tietoa kehonosista tuntoaistin tapaan.

Toistorasitus aiheuttaa kitkaa jossain kohtaa liikeketjua ja tässä kohtaa faskian  liukuminen lihaksen päällä hankaloituu. Faskian kuitenkin täytyy pystyä mukautumaan liikkeeseen esimerkiksi kättä nostettaessa ylös.

Esim. kyynärvarren tai lapaluun alueella voi olla ”kireä” kohta, mutta oire ilmenee olkapäässä tai ranteessa. Kipeän kohdan sijaan käsittely kohdentuu näihin kireisiin paikkoihin, joilla saadaan lievitettyä painetta ja kipua oirealueelle. Monesti vanhat vammat ja oireet ovat myös aiheuttaneet ”hiljaisia pisteitä” jonnekin päin kehoa, jotka oireilevat kuitenkin toisaalla.

Faskiamanipulaatio perustuu huolelliseen haastatteluun ja tutkimiseen, jonka pohjalta hoito suunnitellaan. Hoito tapahtuu paikallisesti kireisiin kohtaan ilman väliaineita kuten hierontarasvaa. Tästä johtuen tekniikkaa voidan käyttää myös ohuen vaatekerroksen läpi. Ikävää kipua tekniikka ei saisi tuottaa, vaan terapian täytyy olla siedettävää.

Omat kokemukset niin asiakkaiden kuin oman kroppani suhteen ovat johtaneet siihen, että käytän nykyisin faskiamanipulaatiotekniikkaa eniten manualisen terapian työkalupakista.

Lue lisää aiheesta: www.fasciamanipulaatio.fi ja FysioIiron blogista.

Nivel- ja nikamakäsittelyt

Nivelen toimintahäiriöt ovat yleisiä kipujen ja liikerajoitusten aiheuttajia. Rajoittunut liike esimerkiksi nilkassa tai lonkassa aiheuttaa helposti oiretta sinne, missä liikettä tulee jo valmiiksi paljon, kuten polveen. Alaselän ja niskan kiputiloissa on myös yleistä rintarangan (yläselän alueen) liikerajoitukset.

Fysioterapiassa nivelten ja nikamien liikkeeseen pystytään vaikuttamaan normaalin liikeradan palauttamiseen mobilisoimalla (liikuttelemalla) niveltä. Monesti ihmisen oma liike ja harjoittelu auttaa ajan kuluessa, mutta monissa kiputiloissa ja voimakkaissa liikerajoituksissa (etenkin leikkausten jälkeen) fysioterapeutin tekemä mobilisointi nopeuttaa paluuta normaaliin arkeen.

Mobilisoinnissa voi kuulua nivelestä ”rutinaa” tai ” napsahtelua”, mutta se ei ole välttämätöntä. Kipua mobilisointi ei saa aiheuttaa, päinvastoin mobilisoinnin tavoitteena on kivun lievitys ja liikeratojen palautuminen. Toisin kuin välillä kuullaan juttua, että ” lantio tai selkäranka meni paikoilleen”, mobilisoinnissa ei ole kyse siitä että vartalon osia runnotaan paikoilleen tai ne olisivat olleet ”vinossa” jne. Ääni kuuluu nivelnesteessä olevien kaasukuplien rikkoutumisesta, jonka paineen vaihtelu aiheuttaa. Joillain nivelet napsuvat enemmän kuin toisilla, mutta rusahdus ei ole merkki hoidon onnistumisesta tai epäonnistumisesta, toisilla vain nivelet pitävät enemmän meteliä kuin toisilla.

Samalla lailla kuin missä tahansa manuaalisessa terapiassa, mobilisointi helpottaa monesti oloa hetkeksi, mutta pidempiaikaisia hyötyjä se ei aiheuta.

Hieronta

Hieronnalla on pitkät perinteet ihmisen hyvinvoinnin ylläpidossa. Se onkin myös yksi fysioterapiassa käytetyistä hoitomuodoista. Jos ihmisellä on jokin oire, hierontaotteet ja käsiteltävät alueet valitaan spesifisti helpottamaan tätä kyseistä oiretta. Itse suosin sekä ilman rasvaa käytettäviä poikittaisotteita että rasvan kanssa ”liu’uttelua” tilanteesta riippuen.

Ennaltaehkäisyssä ja toimintakyvyn ylläpidossa käsittely voi taas olla enemmänkin yleistä kokonaisvaltaisesti rentouttavaa. Tähän tarkoitukseen ihmiset monesti tulevat esim. lahjakortin innoittamana. Hieronnan vaikutus on etenkin hermoston kautta lihasten jännitystasojen lasku. Hieronta sopii niin toimistotyöntekijälle kuin huippu-urheilijallekin palautumisen ja hyvän olon hakemiseen. Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikutus on melko lyhytaikainen ja kipujen ennaltaehkäisemiseksi vaaditaan pidempiaikaista ratkaisua kuten liikuntaa eri muodoissaan suhteessa lepoon ja ravintoon.

Kinesio- ja urheiluteippaus

Kinesioteippejä on viime vuosina voinut nähdä esimerkiksi yleisurheilukilpailuissa värikkäinä nauhoina pitkin urheilijoiden reisi- ja käsivarren lihaksia. Teippauksen tarkoitus on mahdollistaa normaali liike ilman kipua tai muita häiriötekijöitä. Teipin kireyden ja tekniikan valinnalla voidaan vaikuttaa venytysrefleksin kautta lihaksen jännitystasoon ja tätä kautta helpottamaan normaalia liikettä, joka voi olla loukkaantumisen jäljiltä hieman kateissa.

Teipissä on sama joustavuus kuin ihossa, joten se sallii liikkeen täysimääräisenä ja on pikemminkin avustava kuin rajoittava teippi. Kinesioteippi on tukitoimi muulle fysioterapialle ja pelkkä teippaaminen kipeään kohtaan harvoin on kovin tehokasta.

Urheiluteipillä on tavoitteena rajoittaa ja tukea nivelen esim. nilkan liikettä suorituksen aikana. Takana on monesti nyrjähdysvamma, jossa kuntoutus on kesken. Tällöin henkilö pystyy osallistumaan liikunnallisiin suorituksiin rajoitteista huolimatta.

Teippi on jäykkää  Huolellinen kuntoutus on kuitenkin tärkeintä vammojen jälkeen ja teippaus on enemmänkin tukitoimi. Jos henkilö kaikesta huolimatta haluaa osallistua urheiluun hiukan puolikuntoisena esim. playoffseissa, teippaaminen on yksi tukitoimi tämän mahdollistamiseksi. Perusperiaate on kuitenkin, että urheiluun palataan sitten kun henkinen, fyysinen, tekninen ja taktinen suoritustaso on siihen valmis.

Terapeuttinen harjoittelu

Fysioterapiassa puhutaan usein terapeuttisesta harjoittelusta. Mielestäni ei ole kuitenkaan erikseen terapeuttista harjoittelua ja ”jotain muuta harjoittelua”, on vain harjoittelua. Harjoituksen muoto ja taso vaan täytyy aina miettiä tapauskohtaisesti. Harjoittelu voi tapahtua kuntosalilla, maastossa tai kotona. Kireä lihas voi olla monesti heikko ja kaipaa venytyttelun sijaan vahvistamista. Fysioterapian asiakkaalla on myös  monesti jokin rajoite kuten kipu, voimanpuutos tai liikerajoitus, joka kaipaa intensiivisempää kuntoutusjaksoa varsinkin ensimmäisinä viikkoina.

Viime vuosina on tullut vahvaa näyttöä fysioterapian merkityksestä kuntoutuksessa olkapää- ja polvileikkauksia ajatellen. Pelkällä kuntoutuksella on päästy samaan kuin leikkauksella ja kuntoutuksella. Etuna on tietysti nopeampi kuntoutumisaikataulu, koska leikkaus aiheuttaa yleensä muutamien kuukausien takapakin sen hetkiseen tilanteeseen.

Tapaukset ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja leikkaavat lääkäritkin miettivät tapauskohtaisesti kannattaako kyseisessä tilanteessa leikata vai ei. Tutkimukset tehdään suurille massoille ja ovat yleistäviä.

Harjoittelun on tarkoitus nopeuttaa henkilön toipumisprosessia kohti hänen omia tavoitteitansa elämässä. Tavoitteet voivat liittyä työkykyyn, harrastuksiin tai johonkin konkreettiseen kotiaskareeseen kuten että pystyy pesemään ikkunat ilman olkapääkipua. Harjoittelu suunnitellaan nousujohteisesti henkilön toimintakyvyn ja jaksamisen mukaan.

Fysioterapiassa käydään harjoitustekniikat läpi ja ideaalitilanteessa harjoittelu tapahtuu omatoimisesti omalla ajalla. Fysioterapiatilanteessa riittää tällöin harjoitteiden päivitys ja terapia-aika voidaan käyttää sellaiseen mitä asiakas ei voi itse kotona suorittaa kuten manuaalisiin hoitoihin. Kun haitta/oire on poistunut, harjoitteiden tarkoitus on ennaltaehkäistä vaivan uusiutuminen.

Fysioterapeuttinen tutkiminen

Fysioterapeutti haastattelee tutkii aina asiakkaan ennen toimenpiteitä. On tärkeää selvittää kipujen ja toimintahäiriöiden syy. Esimerkiksi miksi selkä kipeytyy? Ensimmäisellä käyntikerralla haastattelu ja tutkiminen voi viedä suurenkin osan terapiasta, mutta on parempi tutkia kuin hutkia. Kuitenkin jo ensimmäisellä kerralla olisi hyvä päästä tekemään ns.”koehoito” ja nähdä miten kroppa reagoi tähän seuraavaa kertaa varten.

Rakenteelliset syyt ovat harvinaisia (5-10 % kivuista) ja näin ollen röntgen- ja magneettikuvilla ei kivun syytä saada tehokkaasti selville. Suurin osa kivuista onkin toiminnallisia. Tämä tarkoittaa, että keho ei juuri sillä hetkellä toimi optimaalisesti ja rasittuu jostain kohtaan sietokykyään enemmän. Onneksi toiminnalliset vaivat ovat fysioterapialla ratkaistavissa ilman leikkausta.

Esimerkki: Henkilön selkä kipeytyy nostaessa painavaa esinettä. Selviää, että lonkassa on liikerajoitusta ja liike siirtyy alaselälle liiaksi. Henkilön liikekontrollissa on parannettavaa, sillä alaselkä pääsee pyöristymään noston aikana ->selkä kipeytyy. Terapian tavoitteena olisi tällöin lonkan liikkuvuuden lisääminen ja alaselän liikekontrollin kehittäminen, jotta se jaksaisi paremmin nostotilanteet (erittäin tiivistetty versio).

Aina asiakkaan vaivoille ei löydy apua fysioterapiasta. Tällöin konsultointi ja  eteenpäin ohjaaminen hoitoketjussa on luonnollista, jotta asiakkaalle saadaan paras mahdollinen apu.

Fysioterapia omaishoidon palvelusetelillä

• Omaishoidon palveluseteliä voi käyttää maksuvälineenä fysioterapiassa
  • Palvelusetelin kustantaa Etelä- Karjalan Hyvinvointialue.Terapiaan on oikeutettu omaishoitaja sekä hoidettava
  •  Kotikäynnit Taipalsaaren ja Lappeenrannan alueella