Voit tulla fysioterapiaan lääkärin lähetteellä tai ilman. Seuraavat syyt ovat yleisiä hoitoon hakeutumisessa:

Kipu missä tahansa ruumiinosassa

• yleisimmin selkärangan, niska-hartian ja yläraajojen alueella
  • liikerajoitus
  • pää ei käänny, käsi ei nouse, kumartuminen ei onnistu jne.

Kuntoutus

• konservatiivinen hoito ilman leikkausta
  • leikkausta edeltävä ja seuraava kuntoutus

Huimaus

• voi johtua esim. niska-hartiaseudun lihaskireyksistä
  • tai tasapainoelimen häiriöstä = hyvänlaatuinen asentohuimaus -> tavoitteena sakan liikkeelle lähtö tasapainoelimen kaarikäytävistä pään liikesarjojen avulla

Puutumiset

• käsien ja jalkojen puutumiset ovat yleisiä ja usein harmittomia
  • kireydet lihasten ja faskian alueella voivat aiheuttaa painetta hermorakenteille, jolloin puutuminen haittaa arkea esimerkiksi autolla ajaessa tai tietokoneella ollessa
  • faskian kautta voi säteillä hyvin pitkälle vapaita hermopäätteitä pitkin, jotka sijaitsevat lihaksen päällä olevassa peitinkalvossa, tällöin mikään ”hermo ei ole puristuksissa”, mutta kireä paikka esim. pakarassa aiheuttaa ”iskias-tyylisen” puutumisen alempana jalassa

Haluat tietoa omaan kehoosi liittyen

• esim. ryhti- ja lihastasapainokartoitus

Harjoitteluohjeet

• voiman tai liikkuvuuden parantaminen
  • kestävyys
  • nopeus
  • taito

Rentoutus ja hyvän olon hakeminen

Ongelmien ennaltaehkäisy!

Jos sinulla on jokin tietty oire ensimmäistä kertaa, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla ennen fysioterapiaa. Tällöin esimerkiksi sisäelinperäiset sairaudet voidaan sulkea pois.

Fysioterapia sisältää aina tutkimisen ja jos vaiva ei selity fysioterapeutin tieto-taidolla, ohjataan asiakas aina eteenpäin hoitoon. Lääkärin lähetteellä tulevat saavat fysioterapiasta Kela-korvausta. Korvaus on vuonna 2019 8 €/ Fysioterapia 60 minuuttia.