Voit tulla fysioterapiaan lääkärin lähetteellä tai ilman. Seuraavat syyt ovat yleisiä hoitoon hakeutumisessa:

Kipu

Selkäkipu on yleisin tuki- ja liikuntaelinvaiva Suomessa ja asiakkaista yli puolet hakeutuu vastaanotolleni sen takia. Osalla kipu on kroonisempaa ja kestänyt vuosia, osalla kyse on akuutista krampista esim. nostotilanteen tai liukastumisen seurauksena (”noidannuoli”).

Krooniset vaivat (3 kuukaudesta useisiin vuosiin) vaativat erilaista lähestymistapaa ja henkilön tapa käyttää kroppaansa on monesti häiriintynyt. Huolellinen syyn selvittäminen on tärkeää. Näissä tapauksissa oikeanlaisella harjoittelulla saadaan aikaan parhaat tulokset. Kuntoutuksen alkuvaiheessa on kuitenkin hyötyä manuaalisista käsittelyistä (faskiakäsittelyt, hieronta, nikamakäsittelyt), jotta kropan toimintaa jarruttavia tekijöitä saadaan lievitettyä. Tässä kohtaa fysioterapeutti on ikään kuin buusteri, joka auttaa projektin alkusysäyksen saamisessa liikkeelle.

Tämän jälkeen jo muutamien kuukausien säännöllisestä omatoimisesta harjoittelusta on monesti jo hyötyä. Fysioterapiakäyntejä käytetään enemmän kontrollinomaisesti. Tässä prosessissa kipujen selittäminen ja asiakkaan motivointi on tärkeintä lopputuloksen kannalta.

Akuuteissa vaivoissa selkä on saattanut ”lukkiutua” äkillisesti ja taivuttaminen ei onnistu juuri mihinkään suuntaan. Äkillisesti alkavissa vaivoissa myös parantuminen on nopeampaa. Monesti vaivat menevät itsestäänkin ohi päivien tai muutaman viikon kuluessa, mutta fysioterapeuttisilla toimenpiteillä toipumista voi nopeuttaa huomattavasti. Kivun kanssa ei mielellään ole yhtään enempää kuin olisi pakko.

Ihmisille määrätään paljon sairauslomaa ja kipujen annetaan mennä ”itsestään ohi” monen viikon aikana. Oikeilla toimenpiteillä vaiva olisi saattanut vaatia viikon ja muutama oikeanlainen fysioterapiakäsittely siihen lisättyinä täsmäohjeilla olisi auttanut.

Kipulääkkeet hoitavat vain oiretta ja tärkeintä onkin eliminoida kivun syy!

Muita yleisimpiä vaivoja ovat niska-hartiakivut, olkapää- ja yläraajakivut, käsien ja jalkojen puutumiset, päänsäryt ja huimaukset. Fysioterapialla voidaan mahdollisesti vaikuttaa kipuun missä tahansa ruumiinosassa. Seuraavat diagnoosit esiintyvät monesti asiakkaan  lääkärin saadulta lähetteellä

• iskias
  • niska-hartiapäänsärky
  • huimaus
  • tension neck
  • lumbago (noidannuoli=alaselkäkramppi)
  • rintarangan kipu
  • kiertäjäkalvosimen vaivat
  • ahdas olkapää
  • jäätynyt olkapää
  • tennis- ja golfkyynärpää
  • tuntematon selkäsairaus tai määrittelemätön selkäkipu
  • plantaarifaskiitti ja ”luupiikki”
  • juoksijan tai hyppääjän polvi
  • lonkan ja lantion kipu/toimintahäiriö
  • SI-nivel- ongelmat

Diagnoosit ovat aina lokeroituja, joten aivan täsmällistä kuvausta harvoin on olemassa asiakkaan vaivaan liittyen, sillä jokainen tapaus on yksilöllinen. Henkilökohtaisella tutkimisella ja historian selvittämisellä saadaan tarkempaa tietoa asiasta.

Liikerajoitus

Liikkuvuuden puute aiheuttaa monia ongelmia kun käsi ei nouse ylähyllylle, selkä ei taivu sitomaan kengännauhoja tai jääkiekon pelaajalla peliasento aiheuttaa toispuolisia kireyksiä. Liikerajoitus aiheuttaa normaalia suurempaa liikettä jossain toisessa nivelessä. Ylikuormitus kehittyy yleensä juuri näihin ylityötä tekeviin niveliin. On tärkeää saada alkuperäinen liikerajoitus korjattua ja tätä kautta myös lievittää olemassa olevaa oiretta.

Kuntoutus

Nykypäivänä korostuu monissa vaivoissa konservatiivinen hoito ilman leikkausta. Olkapään ja polven ongelmissa on etenkin on viime vuosina korostunut kuntoutuksen merkitys toipumisessa. Myös selkäleikkauksia pyritään tekemään vähemmän, sillä vain 5 -10 % vaivoista on rakenteellisia. Loput 90-95 % ovat toiminnallisia vaivoja eli niihin voidaan vaikuttaa ilman kirurgin veistä. Tämä on myös huomattavasti halvempaa kukkarolle.

Tapaturmien, tekonivelleikkauksen tai esimerkiksi olkapään kiertäjäkalvosimen repeämän jälkeen on erityisen tärkeää huolehtia leikkauksen jälkeisestä kuntoutuksesta. Pelkkä operaatio antaa vasta hyvät lähtöpuitteet toimintakyvyn kohentumiselle. Harjoittelun alkuvaiheessa on tärkeintä fysioterapeutin läsnäolo ja apu, jotta oikeat suoritustekniikat ja kuormitus pysyvät kunnossa.

Huimaus

Huimaus on ikävä vaiva, mutta monesti taustalla ei ole mitään vakavaa. Se voi johtua esim. niska-hartiaseudun lihaskireyksistä tai tasapainoelimen häiriöstä (hyvänlaatuinen asentohuimaus). Monesti lääkäri on tehnyt tutkimuksia huimauksen syyn selvittämiseen, mutta fysioterapiassa tutkitaan myös mahdolliset vasta-aiheet pois ennen terapiaa.

Puutumiset

Käsien ja jalkojen puutumiset ovat yleisiä ja usein harmittomia. Kireydet lihasten ja faskian alueella voivat aiheuttaa painetta hermorakenteille, jolloin puutuminen haittaa arkea esimerkiksi autolla ajaessa tai tietokoneella ollessa. Monesti vaiva pahenee paikallaan ollessa tai yöllä nukkuessa samassa asennossa.

Faskian kautta tuntemukset voiat säteillä hyvin pitkälle vapaita hermopäätteitä pitkin, jotka sijaitsevat lihaksen päällä olevassa peitinkalvossa. Tällöin mikään ”hermo ei ole puristuksissa”, mutta kireä paikka esim. pakarassa aiheuttaa ”iskias-tyylisen” puutumisen alempana jalassa. Raajojen puutumisissa vain 5- 10- % tapauksissa hermojuuri on puristuksissa hermojuuriaukon kohdalla nikamien välissä.

Harjoitteluohjeet

Fysioterapiasta saat yksilölliset ohjeet toimintakykysi parantamiseen tai ylläpitoon. Tavoitteet voivat olla esim.

• liikkuvuus
  • voima
  • kestävyys
  • nopeus
  • taito
  • rentoutus, stressin lieventäminen ja hyvän olon hakeminen

Ongelmien ennaltaehkäisy!

Jos sinulla on jokin tietty oire ensimmäistä kertaa, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla ennen fysioterapiaa. Tällöin esimerkiksi sisäelinperäiset sairaudet voidaan sulkea pois.

Fysioterapia sisältää aina tutkimisen ja jos vaiva ei selity fysioterapeutin tieto-taidolla, ohjataan asiakas aina eteenpäin hoitoon.